Welcome to my blog...blog ini dibuat sekedar untuk mengisi waktu dan Menyalurkan hobby saya yang suka berlama-lama depan komputer.

Senin, 24 Agustus 2009

@Respon Malaysia Terhadap Protes Indonesia mengenai tari Pendet

. Senin, 24 Agustus 2009


Rakyat indonesia begitu geram dengan negara tetangga yaitu malaysia,belum puas mencaplok pulau sipadan dan ligitan,beberapa budaya asli indonesia pun ingin dirampasnya,seperti batik,reog,wayang kulit dan masih banyak lagi,bahkan negara malaysia bermaksud akan me matenkan bahasa indonesia sebagai bahasa mereka dan mengganti namanya menjadi bahasa melayu,dan yang sedang hangat saat ini yaitu munculnya tarian asli bali yaitu tari pendet dalam iklan pariwisata malaysia,hal ini tentunya menuai protes dikalangan rakyat indonesia khususnya para seniman dan budayawan,bahkan salah seorang tokoh budaya bali dan juga seorang anggota DPD bali meng cap malaysia sebagai negara maling,negara tidak ber etika seperti saya lihat sendiri dalam tayangan salah satu televisi swasta di indonesia.

menanggapi hal tersebut,menteri kebudayaan dan pariwisata indonesia,bapak jero wacik tidak tinggal diam,beliau pun marah besar sebagaimana beliau terlihat ber api-api saat diwawancara oleh sebuah televisi swasta indonesia.tari bali yang terlihat dalam iklan pariwisata malaysia tersebut jelas sekali diambil di bedugul,penarinya pun orang bali,kenapa malaysia bisa mengklaim?tanya beliau.

dalam wawancara tersebut,bapak jero wacik dipertemukan langsung dengan noorman abdul halim selaku pemilik rumah produksi di malaysia yang membuat iklan tersebut via telepon,Noorman mengatakan bahwa "itu bukanlah sebuah iklan pariwisata malaysia,melainkan hanya sebuah film dokumenter,dimana disitu bukan hanya tari pendet yang ditayangkan,tapi ada juga tarian dari portugis yang berusia ratusan tahun".rakyat indonesia tidaklah Bodoh,yang tidak bisa membedakan mana itu iklan dan mana itu film dokumenter, kalau memang itu bukan sebuah iklan pariwisata,kenapa ada tulisan "Enigmatic malaysia"dibawahnya...seharusnya kalau memang itu film dokumenter,mestinya ada tulisan tari pendet,bali,indonesia.kata pak jero wacik.

budayawan malaysia Ummuhani Abu hasan Mengatakan bahwa "Tidak ada salahnya budaya indonesia diambil untuk promosi budaya Malaysia,karena Indonesia dan malaysia masih satu rumpun,kalau bukan kita siapa lagi yang menjaganya?daripada di klaim negara barat".inikah pikiran seorang budayawan malaysia???

Menbudpar mengatakan, soal karya budaya Malaysia memang bikin ulah lagi dengan mengklaim warisan budaya Indonesia. Setelah Reog Ponorogo, lagu rasa sayange, kini tari Pendet . "Seluruh dunia juga tahu kalau tari pendet asli berasal dari Bali, seharusnya mereka punya etika dalam bertetangga," katanya.

Belajar dari kasus klaim lagu Rasa Sayange yang dilakukan Malaysia dua tahun lalu, setelah dilakukan klarifikasi dan kunjungan protes ke negara itu, pemerintah Malaysia menyatakan lagu yang dijadikan jingle iklan Visit Malaysia Year itu suatu bentuk kekhilafan dan dibuat oleh pihak swasta. Selanjutnya disepakati bahwa penggunaan karya budaya Indonesia dalam materi iklan promosi pariwisata Malaysia harus minta izin dulu pada pemerintah Indonesia dan dicantumkan asalnya.

"Wayang kulit dan keris telah terdaftar di UNESCO sebagai kebudayaan asli indonesia,sedangkan batik juga telah didaftarkan dan akan ketok palu pada september 2009.sedangkan untuk alat musik angklung,juga telah didaftarkan. kalau pun malaysia mau mematenkan batik,silahkan saja,karena batik indonesia jauh lebih bagus karena dibuat menggunakan canting,sedang malaysia menggunakan cetakan".kata bapak jero wacik.

"Untuk itu dihimbau kepada seluruh budayawan dan seniman di indonesia,segeralah mendaftarkan karya masing-masing mengingat Indonesia dan malaysia adalah tetangga tidak menutup kemungkinan akan muncul lagi klaim-klaim selanjutnya,untuk 1000 pendaftar pertama gratis tidak dipungut biaya,silahkan mendaftar di dirjen nilai budaya seni dan film atau bisa juga di kementerian hukum dan HAM".kata bapak jero wacik.

6 komentar:

Anonim mengatakan...

desain mobil bisa nggak didaftarkan?

Anonim mengatakan...

Rasa tak berbaloi nak komen... Sebab bagi rakyat Malaysia benda ni tak jadi isu pun. Di Malaysia pun ada orang Jawa, orang Minang, orang Banjar, orang Bugis... etc. Ada juga keturunan Arab, orang Cina, India etc. Tapi tak pernah pun dengar masalah macam ni.

Orang Indonesia kena berfikir luas sikit.
Kerana isu budaya kita bergaduh sepatutnya kesamaan budaya menjadikan kita saling mengerti dan menyayangi. Tapi sekarang ni menjadikan kita saling bercakaran..

Keadaan ni seperti adik beradik yang bergaduh. Contohnya, si abang duduk di kampung.. Si adik merantau. Adik beradik ni dari ibu bapa yang sama.. maka budayanya patut sama (cuma yang merantau mungkin ada tambahan budaya lain lagi). Tapi, si Adik dilarang mengaku budaya keluarganya. Jika si Adik memakai pakaian tradisinya, akan dimarah si Abang.. makanan tradisinya juga di bantah si Abang.. pendek kata apa saja yang berasal dari kampungnya hanyalah hak ekslusif si abang yang duduk di kampung asal sahaja.. logik ke?

Sebetulnya rakyat Malaysia memang maklum bahawa sebahagian besar mereka berasal usul dari Indonesia dan negara-negara lain. Justeru budaya nenek moyang tidak dilupakan. Indonesia sendiri juga ada mengambil budaya luar dan diIndonesiakan. Janganlah tak mengaku.

Kemelut ini sebenarnya amat merugikan. Ini kerana kesan daripada provokasi ini, ramai rakyat Malaysia yang sebelum ini berhati baik, bersangka baik dan bersimpati dengan warga Indonesia menjadi tawar hati. Kerana apa? kerana rakyat Malaysia dituduh macam-macam.. sedangkan tarian pendet tu tak pernah didengar pun. Kesalahan itu bukan berpunca dari Malaysia dan telah dijelaskan.

Dan cubalah bayangkan jika terjadinya peperangan yang hendak sangat Indonesia lancarkan......... dalam sejarah akan terpahat.. puncanya ialah Tarian Pendet???? Berbaloikah?

faris_jayz mengatakan...

haha...tu la...tak paham aku dengan indonesia ni...eh, silap...INDON...

ape la tarian pendet...rakyat malaysia tak pernah mengaku pon tarian pendet tu dari malaysia...

aku berani jamin, takde sesiapa pon kt malaysia ni yg pernah dgr "Tarian Pendet" sebelum isu ni timbul...mgkin org yg bljr sejarah indonesia je yg tau...

gila ke ape nk mengaku tarian yg org kt malaysia sendiri tak pernah dgr sbg tarian dari malaysia?!!

*kpd semua org INDON/INDONESIA:

KAMI PUN TAK HINGIN LA NAK MENARI TARIAN KALIAN TU!!!

Anonim mengatakan...

warga indonesia seharusnya lebih berfikiran dgn terbuka... hanya kerana tarian pendet yang saya sendiri ngak pernah dengar mahu diperhebohkan...

sudah2 lah menyalak org seberang...

asdih_88 mengatakan...

Dorang ( sebahagian masyarakatIndon) berhabis nak menghentam pasal budaya tp pasal ekonomi dan hal ehwal agama Islam pula di ketepikan, tu lah y x pandai maju2, klu nak perang pun fikirlah dlu, sbb mmng la Indon kuat tp lps perang, indon trus jd miskin papa kedana(sbb mmng miskin sedia kala), USA pun berperang, skitt lg muflis gara2 peruntukan kewangan utk ktenteraan, ni kan Indon... jd jgn fiki pasal hal remeh temeh, tp fikirkan kepentingan agama Islam itu sendiri, dahlah negara2 Islam skrng tengah kucar kacir cthnya isu palestin, Bosnia, Chechnya dan selatan Thailand n sbgnya d tambah lagi dgn isu ini. orng2 Islam d luar sana bjihad utk bebaskan palestin, y ini masyaAllah, gara2 tarian pandet nak bperang? lucuh n bru jak aku dgr pasal tarian buka aurat ni.... tu lah klu agama Islam d pinggirkan dlm khidupan seharian. Ingatlah sej ppaduan kaum Ansar dan Muhajirin yang dilakukan oleh Rasullullah s.a.w di Madinah sehinga menundukkan Yahudi dan Arab Jahiliah dan Rom pun takut utk menyerang.... jd fikir2lah sblm mau mlancarkan ganyang Malaysia sbb konfrontasi Malaysia dlu pun Indon x mampu menyerang malah "kalah" bgitu shj... bhati2 dgn propaganda golongan anti - Islam sbb dorng lebih suka klu orng2 Islam berpecah :)

wanis mengatakan...

betul apa yang dikatakan asdih_88 kerana kami di malaysia tidak pernah dengar pun tarian pendet..
daripada protes hal ini,baik kalian di indonesia fikir tentang hal kemiskinan rakyat,hal agama islam di negara kalian sendiri..fikir secara professional..kalu kalian di indon mahu berjihad, berjihad la di negara palestin,bosnia,afghanistan..tau x,ramai pekerja indon bekerja di negara malaysia tetapi kami xpernah pun kejam terhadap mereka...fikir-fikirlah..
kalu kalian cakap malaysia amik tarian kalian,macam mana pulak dengan lagu dewa 19 yang mengambil lagu P Ramlee??? cuba terangkan...tapi kami xpernah pun mengherdik kalian..pekerja indon di malaysia pun kami xherdik tapi mereka selalu mengacau kehidupan kami di malaysia..cuba kalian jelaskan kepada kami....

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Poskan Komentar

bagi semua yang sudah membaca,harap memberi komentar apa adanya,demi menambah motivasi agar bisa menampilkan artikel yang lebih bermanfaat lagi...

 

Buku Tamu

Project Playlist

Nama_Blog_Anda is proudly powered by Blogger.com | @CopyRight 2008